Artikler

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon

Artikler

Disse seks faktorene skaper stress paa arbeidsplassen

Disse seks faktorene skaper mest stress på jobb

Det er ofte de samme tingene som stresser oss år etter år, viser undersøkelse. Her er de seks største jobbstress-triggerne og slik kan du gjøre noe med dem.

Se meg! Når ansattes oppmerksomhetskrav sliter ut sjefen

Se meg! Når ansattes krav om oppmerksomhet sliter ut sjefen

Hva gjør man med ansatte som trenger konstant bekreftelse? Og hvordan oppstår dette behovet? Mye bunner i usikkerhet og uklare roller, mener organisasjonspsykolog Kristin Dille.

Hvordan takle stress på jobb

Hvordan takle stress på jobb

Visste du at for mye stress kan føre til at du påtar deg enda flere arbeidsoppgaver? Når vi er for presset reduseres nemlig evnen vår til å prioritere. Lær om hvordan stress virker og hvordan du kan takle det.

Tør du stille krav til medarbeiderne dine?

Tør du stille krav til medarbeiderne dine?

I Norge har vi en flat hierarkisk struktur i de fleste bedrifter, og det innebærer at det kan føles utfordrende å skulle stille strenge krav til medarbeiderne. Men visste du at de fleste medarbeidere faktisk presterer bedre hvis du gjør det?

Restitusjon - den beste kuren mot stress

Restitusjon - den beste kuren mot stress

Vil du få kontroll på stressnivåene i din virksomhet? Da er det mest effektive god restitusjon, både på jobb og i privatlivet. Og her kan klok ledelse spille en stor rolle. Få tips om hvordan du kan hjelpe dine ansatte med å roe ned.

Mindre tidspress med god ledelse?

Mindre tidspress med god ledelse?

Over halvparten av nordmenn i arbeid kjenner på tidspress og opplever det som en utfordring i arbeidshverdagen. Men hva er egentlig tidspress, og kan det hende at redusert arbeidsmengde ikke nødvendigvis er løsningen?

Tre av ti klarer ikke å koble av jobb i ferien-gir okt dodsrisiko

Tre av ti klarer ikke å koble av i ferien - gir økt dødsrisiko

Tar du med deg jobbstresset inn i ferien? Det viser seg at det kan være helseskadelig, og i verste fall dødelig.

Konflikt kan være like farlig som fysisk risiko

Konflikt kan være like farlig som fysisk risiko

Mange er flinke til å forebygge fysisk risiko, men glemmer å risikovurdere det psykososiale arbeidsmiljøet, viser ny undersøkelse blant ledere.

Arbeidsmiljøutvalget (AMU) - mer aktuelt enn noensinne?

Arbeidsmiljøutvalget (AMU) - mer aktuelt enn noensinne?

Arbeidsmiljøutvalget (AMU) ble lovfestet allerede i 1977, for mer enn 40 år siden. De aller fleste norske arbeidsplasser har endret seg vesentlig siden den gang. Betyr det at AMU som organ er blitt utdatert? At de tingene et AMU skal behandle og brukes til ikke lenger er relevant og gjeldende i dagens arbeidsliv? - Absolutt ikke!

Psykefravaer: Hvordan foelge opp ansatte som sliter

Psykefravær: Hvordan følge opp ansatte som sliter?

Å følge opp ansatte med psykiske lidelser, er noe av det norske ledere synes er aller vanskeligst, viser årets Jobbhelserapport. Men nettopp rett oppfølging kan ha mye å si for denne gruppen sykemeldte.

Endringsuvilje: Hvordan dra skeptikerne inn i framtiden?

Endringsuvilje: Hvordan dra skeptikerne inn i framtiden?

Under en av tre ser muligheter i endringer, viser årets Jobbhelserapport, og særlig digitalisering vekker framtidsfrykt. Da blir det ekstra viktig å forstå mekanismene bak. Endringer rokker nemlig ved vår identitet og trygghetsfølelse, sier forskningen.

daarlig soevn koster arbeidsplassen mer enn du tror

Dårlig søvn koster arbeidsplassen mer enn du tror

Over halvparten av oss føler vi ikke har et godt nok søvnmønster. Dette får store konsekvenser for norske arbeidsplasser. "Klokt lederskap inkluderer søvn i det systematiske arbeidet," sier søvn- og sykefraværsekspert Lena Drange Nesland.

Ikke glem det positive

Medarbeiderundersøkelser: Ikke glem det positive som kommer fram

Mange vil ha medarbeiderundersøkelser for å fange opp problemer og konflikter. Men like viktig er det å kartlegge organisasjonens ressurser og vekstmuligheter. En god medarbeiderundersøkelse skal gjøre begge deler.

Tidspress

Er arbeidsmengden problemet?

Stress er en viktig årsak til økt sykefravær. En naturlig tanke kan være å redusere arbeidsmengden til de ansatte. Men dette er ikke nødvendigvis løsningen.

Hør fra våre kunder:

"Jeg sparer ett årsverk på Stamina-programmet."

Svenn Toftestund, daglig leder Svenns Transport

Les mer

Vil du ha en prat med oss om ledelse, engasjement, helse og produktivitet?

Vil du motta nyhetsbrev med nyttige tips til deg som leder?