Satsing på smittevern gir trygge ansatte og gjester på Hotel Union Geiranger

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon
1220x500-union-hotel-geiranger

Satsing på smittevern gir trygge ansatte og gjester på Hotel Union Geiranger

Da Norge stengte ned i mars 2020 som følge av coronapandemien oppstod mye usikkerhet i reiselivsbransjen. Likevel hadde Hotel Union Geiranger en sterk vilje til å satse, og med bistand fra Stamina bedriftshelsetjeneste klarte de en rask, smittetrygg gjenåpning i mai. - Det viktigste var at Stamina var profesjonelle, viste vilje til å forstå oss, og gikk inn med fagfolk som visste hva de pratet om. Dermed klarte de å hjelpe oss på en god måte, sier Finn Nustad, hotellsjef ved Hotel Union Geiranger.

Det store, familiedrevne hotellet Hotel Union Geiranger ble bygget i 1891. Det har i dag 197 rom, svømmebasseng, kurs- og konferanseavdeling og spa-avdeling, og som hjørnesteinsbedrift var det viktig at de kunne holde driften i gang gjennom coronapandemien.

Hotel Union Geiranger hadde allerede et etablert samarbeid med Stamina som hotellets bedriftshelsetjeneste da pandemien brøt ut. Etter samtaler med yrkeshygieniker Ole Johan Dybvik og bedriftslege Steffen Myklebust, ble det tydelig at Stamina Helse også hadde gode tverrfaglige ressurser til å hjelpe hotellet gjennom hele smittekontrollprosessen.

- Den tryggheten som Stamina Helse ga oss var viktig. De satte krav til oss i samtalene våre, prøvde å forstå oss og våre problemstillinger i stedet for å være belærende, og fant fornuftige løsninger i samarbeid med oss, forteller Nustad.

Finn Nustad, Union Hotel Geiranger

Risikovurderinger og smitteverntiltak

Det ble gjennomført kartlegging og risikovurderinger i alle avdelinger, og for all gjestekontakt. Ved hjelp av Stamina Helse ble disse grundig gjennomgått og det ble utviklet en rekke smitteverntiltak. I tillegg fikk alle ansatte god opplæring av Stamina i smittevern.

Risikoanalysen og tiltakene ble også utviklet til en veileder for hotellets gjester, kalt «Trygg gjest», som i dag kan leses på hotellets nettside. Dette ble gjort etter klare råd fra Stamina Helse. Her nevnes viktige tiltak som er gjort for å sikre gjestenes og de ansattes trygghet. Dette innebærer blant annet økt renhold, og stenging av visse hotelltilbud.

Andre tilbud, slik som svømmebasseng, har blitt gjenåpnet takket være grundig arbeid, gode råd, smittevernstiltak og rutiner.

- Da vi gjenåpnet var egentlig alle basseng stengt, men ved hjelp av våre kontakter i Stamina Helse, samt kommuneoverlegen, klarte vi å søke om åpning på en så god måte at vi fikk åpnet bassenget 14 dager før alle andre, sier Nustad.

Hotel Union Geiranger var også blant de første, og kanskje eneste, i den norske hotellbransjen til å innføre et egenerklæringsskjema fra gjester. Dette er nok nok en bekreftelse på hvor seriøst hotellet tar godt smittevern.

Trygge gjester og ansatte

I pinsen ble Hotel Union Geiranger gjenåpnet, men i starten kun i helgene og med færre gjester enn før. På den måten kunne det korrigeres på de plassene tiltakene ikke fungerte optimalt.

Etter noen måneder med drift opplever hotellet å få gode tilbakemeldinger fra gjestene - også på Tripadvisor.

 - Vi har fått tilbakemeldinger hvor folk sier at smittevernet er tatt godt vare på, og at de føler seg trygge hos oss. De positive tilbakemeldingene har vi fått fordi vi var strenge og tok smittevernet på alvor. Dermed føler gjestene seg trygge, forteller Nustad.

Også etter oppstart har Hotel Union Geiranger fått god hjelp og oppfølging av yrkeshygieniker Ole Johan Dybvik og bedriftslege Steffen Myklebust i Stamina. Dermed står nå Hotel Union Geiranger godt rustet for videre drift i en krevende tid for reiselivsbransjen.

Ønsker du å vite mer om hvordan vi kan bistå din virksomhet med smitteverntiltak? Legg igjen din kontaktinfo i skjemaet under så tar vi raskt kontakt med deg for en uforpliktende prat.

Kontakt oss