Rus og avhengighet - støttetelefon

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon

Rus og avhengighet - støttetelefon

Mange kan oppleve at den spesielle hverdagen vi nå er i trigger et økende behov etter alkohol, piller, spill og annet for å dempe redsel og maktesløshet. Vår støttetelefon er både for ledere som trenger rådgivning om hvordan de kan støtte ansatte med disse problemene, samt for ansatte som trenger hjelp til å sortere tankene og finne veien ut av avhengigheten.

Personer som er avhengige av alkohol, piller, narkotiske stoffer eller dataspill kan leve tilsynelatende normale liv. Men, rusavhengighet kan defineres som en sykdom – som de aller fleste trenger hjelp, støtte og behandling for.

I disse krisetider hvor mange kan oppleve å være alene, at familien kommer for tett på, at sorgen over tidligere vonde hendelser dukker opp på nytt, eller andre stressfaktorer og bekymringer, kan slike avhengigheter blusse opp.

Vit at du ikke er alene.

Vi har opprettet en støttetelefon slik at du som sliter med disse problemene kan få hjelp. Det samme kan ledere som trenger råd for hvordan de kan støtte ansatte som sliter med avhengighet. 

Hvis du er leder og er bekymret for en ansatt: 
Ta kontakt for rådgivning og veiledning med oss. I tillegg til støttetelefon for ansatte over Teams, Skype eller over telefon, kan vi også rådgi ledere for hvordan de bør håndtere situasjonen.
Vi kan også hjelpe med henvisning til andre helseinstanser, bistå ved opprettelsen av AKAN-avtale, med mer.

 

Brukerveiledning timebooking:

  1. Klikk på "Bestill time her" under
  2. På bookingsiden må du først opprette en bruker eller logge deg inn om du har booket time hos oss før. I begge tilfeller må du klikke "login" og deretter følge stegene og fylle ut korrekt informasjon.
  3. Når du kommer til epost-adresse er det viktig at du legger inn din firma-epost. Dersom du ikke har firma-epost kan du sende en mail til kundesenteret vårt, så ordner de med bookingen for deg.
  4. Når du har fått logget inn kan du booke time, da er det viktig at du på valget "Sykehus/klinikk" velger "TLF/Digitalt".
  5. På valget "Gruppe" skal det stå "AKAN", før du velger behandlingstypen du skal ha og deretter finner en ledig behandler som du booker hos.

BESTILL TIME HER - ANSATT BESTILL TIME HER - LEDERSTØTTE

 

Digitale tjenester - Bedrifter

Coronarådgivning - støtte for HR og ledere

Mange virksomheter, ledere og ansatte har spørsmål knyttet til Corona-epidemien: Hvordan forebygger vi smitte på arbeidsplassen? Hvordan vurderer vi risikoene våre og hvilke forebyggende tiltak bør vi iverksette? Kontakt vår rådgivningstelefon for alle spørsmål dere måtte ha om coronaviruset relatert til arbeidsplassen.

Allmennhelsetjeneste - bedriftsavtale

Stamina Helse har leger som er tilgjengelige for telefonkonsultasjon rundt allmennhelse. Med stort press på fastlegetjenesten kan våre leger kontaktes enten henvendelsen gjelder coronavirus, reseptforespørsel eller andre helsespørsmål. Tjenesten kan bestilles av bedrifter som vil tilby dette til sine ansatte som et gode.

Psykososial støttetelefon - bedriftsavtale

Stamina Helse har opprettet en støttetelefontjeneste som bedrifter kan tilby sine ansatte. Dette er et tilbud der man får snakke med kvalifisert helsepersonell om bekymringer som kan oppstå i tilknytning til coronaepidemien, både i forhold til jobbrelaterte og private forhold.

Digitale tjenester - Bedrifter

Lederstøtte i coronasituasjonen - fra teori til praksis

Hvordan kan du som leder best mulig lede organisasjonen gjennom en unntakstilstand som coronasituasjonen er? Gjennom perioder hvor utfordringene er mange og usikkerheten stor? Kriser krever enormt mye av ledere - la oss støtte deg.

Veiledning for team og grupper i coronasituasjonen

Hvordan kan dere som et team best mulig jobbe og samarbeide gjennom coronasituasjonen? Våre organisasjonspsykologer bistår dere i det krevende arbeidet.

Stamina Assist - digital bedriftshelsetjeneste for SMB

Jobber du i en liten bedrift og er usikker på kravene rundt HMS og bedriftshelsetjeneste? Med Stamina Assist får du brukervennlige, digitale bedriftshelsetjenester som et HMS-system og en egen rådgiver som følger deg opp regelmessig.

Digitale tjenester - Bedrifter

Ergonomisk tilrettelegging - hjemmekontor

Det er ekstra viktig med ergonomisk tilpasning av hjemmekontor om man blir sittende å jobbe hjemmefra daglig over lengre tid. Ergonomisk tilpasning av hjemmekontoret forebygger muskel- og skjelettplager. Nå tilbyr vi ergonomitjenester rettet mot alle dine ansatte (webinar), en gruppe ansatte (video) eller enkeltansatte (video), alt etter deres behov.

Smittevern mot coronaviruset

Stamina Helse bistår virksomheter i alle bransjer over hele landet med utarbeiding og kvalitetssikring av risikovurdering og smitteverntiltak for å unngå coronaviruset på arbeidsplassen. Vårt rammeverk kan benyttes av alle bransjer og vil avdekke om dine ansatte er utsatt for lav, moderat eller høy risiko knyttet til smittefare av coronaviruset. Basert på funnene setter vi inn nødvendige tiltak for å sikre normal drift for din virksomhet.

Rus og avhengighet - rådgivning ledere

Mange kan oppleve at den spesielle hverdagen vi nå er i trigger et økende behov etter alkohol, piller, spill og annet for å dempe redsel og maktesløshet. Vi har opprettet en støttetelefon for ledere som trenger rådgivning om hvordan de kan støtte ansatte med disse problemene.

Digitale tjenester - Privatpersoner

Psykososial støttetelefon - privatpersoner

Stamina Helse har opprettet en støttetelefontjeneste som alle som ønsker kan ringe. Dette er et tilbud der man får snakke med kvalifisert helsepersonell om bekymringer som kan oppstå i tilknytning til coronaepidemien, både i forhold til jobbrelaterte og private forhold.

Allmennhelsetjeneste - privatpersoner

Stamina Helse har leger som er tilgjengelige for telefonkonsultasjon rundt allmennhelse. Med stort press på fastlegetjenesten kan våre leger kontaktes enten henvendelsen gjelder coronavirus, reseptforespørsel eller andre helsespørsmål. Tjenesten kan benyttes av alle.

Fysioterapeut - privatpersoner

Vi tilbyr privatpersoner konsultasjoner med fysioterapeuter på telefon/video for å få råd om grundig tilpasset egenbehandling og egentrening dersom du sliter med plager i muskler og ledd. Målet er å bedre funksjon, lindre ubehag og smerter, samt forstå hva som er årsaken til problemet, hva som skal til for å bli bedre, og hvor lang tid det vil ta.

Vil du motta nyhetsbrev med nyttige tips til deg som leder?