Livsstil og helse

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon

Livsstil og helse

Vi sitter, spiser og stresser oss syke – og jobben lider.

Livsstilsrelatert sykdom og plager står for den største andelen av sykdomsbyrden og sykefraværet vårt.

I Norsk Jobbhelserapport svarer 65% at de opplever en tydelig link mellom egen livsstil og arbeidsevne/prestasjon på jobb. Tenk om du med enkle grep kan få mye mer ut av dine ansatte?

Vi vil – og sammen øker vi sjansen for å få det til!

Over halvparten av den arbeidende befolkningen i Norge ønsker å leve sunnere, og 35% oppgir at de ville motiveres til å endre livsstil dersom de hadde noen å gjøre det sammen med (Norsk Jobbhelserapport).

Vi tilbringer mye tid på jobb og inntar minst ett av dagens store måltider her. På denne måten kan arbeidsplassen være en egnet arena for livsstils-justeringer, eller motivasjon til livsstils-justeringer, både når det gjelder;

  • fysisk aktivitet
  • kosthold
  • hvile/søvn
  • stress
  • motivasjon

Enkle grep – stor effekt

Kanskje kan et sykkelstativ med tak være nok til å få noen flere av de ansatte til å sykle til jobb? Eller hva med å arrangere en «ta trappa» konkurranse blant de ansatte?

Trening med strikk har vist seg å ha stor effekt, spesielt for muskel- og skjelett. Våre fysioterapeuter setter sammen enkle treningsprogram for dere, på bakgrunn av arbeids-stillinger og utfordringer. Programmene tar ca. 10 minutter og kan gjennomføres én gang daglig – i gruppe eller enkeltvis.

Fysiske treningsprogrammer har også vist seg å ha positiv effekt på mental uhelse.

Det har også individuelle atferdstiltak, men den største helsemessige og økonomiske gevinsten oppnås når vi kombinerer individuelle tiltak med organisasjonstiltak når det gjelder stress og mental uhelse («HMS = Økonomi», Rafn/Ottesen, 2014).

Stamina leverer råd, tips, foredrag og kurs på fysisk aktivitet, kosthold, søvn, stressmestring og motivasjon, samt større, mer helhetlige livsstils-kampanjer. Her kombinerer vi alle temaene – eller de temaene som er relevante for dere - innenfor livsstil, og tar utgangspunkt i bedriften og de utfordringer og mål dere har.

Stamina hjelper dere med:

Visste du at?

En Dansk studie viser at det å være aktiv sammen med kolleger faktisk kan vise seg å ha større fysisk effekt enn egentrening, i tillegg til den store psykiske effekten av sosialisering og samhold.

Les mer her.

Litt smartere møtemat

- Grønnsaker (små tomater, sukkererter, gulrot)

- Frukt og bær

- Usaltede nøtter/mandler

- Vann/Farris/Smoothie