Livsstil og helse

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon

Livsstil og helse

Vi sitter, spiser og stresser oss syke – og jobben lider.

Livsstilsrelatert sykdom og plager står for den største andelen av sykdomsbyrden og sykefraværet vårt. I Norsk Jobbhelserapport svarer 65% at de opplever en tydelig link mellom egen livsstil og arbeidsevne/prestasjon på jobb. Tenk om du med enkle grep kan få mye mer ut av dine ansatte?

 

 

Vi vil – og sammen øker vi sjansen for å få det til!

 

Over halvparten av den arbeidende befolkningen i Norge ønsker å leve sunnere, og 35% oppgir at de ville motiveres til å endre livsstil dersom de hadde noen å gjøre det sammen med (Norsk Jobbhelserapport).

Vi tilbringer mye tid på jobb og inntar minst ett av dagens store måltider her. På denne måten kan arbeidsplassen være en egnet arena for livsstils-justeringer, eller motivasjon til livsstils-justeringer, både når det gjelder;

  • fysisk aktivitet
  • kosthold
  • hvile/søvn
  • stress
  • motivasjon

 

 

Enkle grep – stor effekt

 

Kanskje kan et sykkelstativ med tak være nok til å få noen flere av de ansatte til å sykle til jobb? Eller hva med å arrangere en «ta trappa» konkurranse blant de ansatte?

Trening med strikk har vist seg å ha stor effekt, spesielt for muskel- og skjelett. Våre fysioterapeuter setter sammen enkle treningsprogram for dere, på bakgrunn av arbeids-stillinger og utfordringer. Programmene tar ca. 10 minutter og kan gjennomføres én gang daglig – i gruppe eller enkeltvis.

Fysiske treningsprogrammer har også vist seg å ha positiv effekt på mental uhelse.

Det har også individuelle atferdstiltak, men den største helsemessige og økonomiske gevinsten oppnås når vi kombinerer individuelle tiltak med organisasjonstiltak når det gjelder stress og mental uhelse («HMS = Økonomi», Rafn/Ottesen, 2014).

Stamina leverer råd, tips, foredrag og kurs på fysisk aktivitet, kosthold, søvn, stressmestring og motivasjon, samt større, mer helhetlige livsstils-kampanjer. Her kombinerer vi alle temaene – eller de temaene som er relevante for dere - innenfor livsstil, og tar utgangspunkt i bedriften og de utfordringer og mål dere har.

Stamina hjelper dere med:

stress2

Hvor godt takler du MODERNE stress?

Det moderne livet stresser oss på nye måter. Tidspress, elektronisk støy og evig tilgjengelighet utfordrer våre gamle stressmestringsstrategier. For hvis vi alltid er på, når slapper kroppen av?

Demp stress med nye metoder.

På vårt stressmestringskurs tar vi for oss oss hvordan du som individ og arbeidstaker kan oppleve stress og belastning, og hva du kan gjøre for å påvirke det. Kurset passer også for HR og ledere som ønsker å bidra til å redusere årsaker til stress på arbeidsplassen. 

 

Les mer om vårt kurs i stressmestring

Litt smartere møtemat

- Grønnsaker (små tomater, sukkererter, gulrot)

- Frukt og bær

- Usaltede nøtter/mandler

- Vann/Farris/Smoothie

shutterstock_286000445

Dårlig søvn koster arbeidsplassen mer enn du tror

Halvparten av oss føler vi ikke har et godt nok søvnmønster, viser Norsk Jobbhelserapport. Virksomheter ender opp med trøtte ansatte som både er mindre effektive og blir oftere sykemeldte.

Ledere har mye å tjene på å jobbe mer systematisk med søvn, for å kartlegge om triggere i arbeidsmiljøet eller organisasjonen er med på å skape eller forverre søvnplager, påpeker Lena Drange Nesland, søvn- og sykefraværsekspert i Stamina helse.

Les hele artikkelen

Vil du ha en prat med oss om ledelse, engasjement, helse og produktivitet?

Vil du motta nyhetsbrev med nyttige tips til deg som leder?