Au! Er dine ansatte i form til å gjøre jobben sin?

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon

Au! Er dine ansatte i form til å gjøre jobben sin?

Renholdere har flere belastningslidelser i armene, albuene, skuldrene, nakken og ryggen enn andre yrkesgrupper. Andelen renholdere som blir sykemeldte på grunn av fysisk utmattelse eller dårlig fysisk arbeidsevne er også relativt stor. Hvordan kan du som leder redusere disse helserisikoene og bidra til at dine ansatte holder seg friske og i jobb? Og hva kan de ansatte selv gjøre?

Renhold sliter på kroppen

Det viktigste arbeidsredskapet en renholder har er kroppen sin. Renhold er en fysisk krevende jobb og særlig det å jobbe foroverbøyd og med vridd rygg er svært belastende for ryggen. Ofte skal man rekke over mange kvadratmeter hver dag. Med for mye belastning og for lite hvile over lengre tid, fører dette i mange tilfeller til helseproblemer og fravær.

Små plager blir til store plager

Siden kroppen er dine ansattes arbeidsredskap, blir både de og din bedrift mer sårbare når uhellet først er ute og de har fått seg en skade i for eksempel en ankel, sammenlignet med noen som sitter på et kontor. En liten skade kan føre til en sykemelding, eller til at man belaster kroppen feil for å unngå smerter, noe som gjør vondt verre og ofte fører til flere plager. Dersom dine ansatte melder fra til deg om mindre skader, vil du kunne bidra til å redusere eller unngå følgeskader og plager.

Ergonomi og trening er livsviktig

De siste årene har det vært mye fokus på at kontoransatte bør trene for å veie opp for stillesittende arbeid. Det er det noe i. Men ny forskning viser at trening er enda viktigere for dem som har en fysisk krevende jobb. Når du bruker kroppen hele dagen, er ofte det siste du vil å dra på trening. En renholder er fysisk sliten etter jobb og føler kanskje at han/hun har beveget seg nok den dagen, da skorter det fort på overskudd og motivasjon til trening. Men den fysiske aktiviteten på jobb er ofte ensidig, med gjentakelse av de samme bevegelsene. Derfor bør du oppfordre dine ansatte til målrettet trening som bygger opp kroppen og som gjør at de tåler den daglige jobbslitasjen bedre. Denne treningen er mindre omfattende enn man tror. Du trenger hverken spretthopp, armhevinger og intervalltrening for å få en god jobbkropp. Et enkelt treningsprogram med strikk som de ansatte kan gjennomføre på et kvarter hver morgen og kveld eller to kjappe gåturer eller sykkelturer i helgene kan gjøre stor forskjell i arbeidshverdagen og sørge for at dine ansatte tåler jobben bedre. Det er også mange måter du kan forebygge at skadene oppstår, gjennom riktig fokus på ergonomi og på hvordan dine ansatte bruker utstyr og kroppen på rett måte når de jobber.

photo-1499171138085-a60c4e752ff7_2
photo-1508759073847-9ca702cec7d2_2
magnus

Magnus Bleie

HMS- og kunderådgiver

485 02 372

Lurer du på hvordan et HMS system og bedriftshelsetjeneste fungerer og kan jobbe sammen? Da er det bare å slå på tråden til Magnus for en hyggelig prat.

Er det noe du lurer på når det gjelder HMS og arbeidsmiljø?

Har du utfordringer du ikke vet hvordan du skal løse? Eller er det noe du gjerne skulle hatt svar på når det gjelder HMS? Ta kontakt med oss, vi hjelper deg gjerne.

Vil du motta nyhetsbrev med nyttige tips til deg som leder?