God natt og god dag

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon

God natt og god dag

Bare halvparten av arbeidstakerne i Norge vurderer egne søvnvaner som gode. Det overrasker ikke bedriftssykepleier og søvnekspert Lena Drange Nesland. Hun erfarer at mange av de hun møter som sliter i arbeidshverdagen, har utfordringer knyttet til nettopp søvn og restitusjon.

Stamina Helses jobbhelseundersøkelsen stilte i 2017 for første gang spørsmål knyttet til søvnvaner og hvordan arbeidstakere vurderer sammenhengen mellom søvn, arbeidsevne og helse. Svarene var entydige: God søvn er essensielt for god arbeidsevne, og god søvn og følelse av å være uthvilt støtter opp om en sunn livsstil.

Søvn hører absolutt hjemme i det systematiske arbeidet til norske virksomheter. Det handler ikke om at arbeidsgiver skal bidra med mange former for tilrettelegging. Snarere handler det om å bidra med hjelp til å finne årsaken slik at den ansatte kan ta tak i utfordringene selv.

-Bedriftssykepleier og søvnekspert Lena Drange Nesland

Hennes interesse for søvn ble vekket mer eller mindre tilfeldig da hun oppdaget at stadig flere slet med uro og følelse av å være sliten og trett. I dag har hun et tett samarbeid med Bergen SøvnSenter, som er et ledende kompetansemiljø i Norge.

Ferske tall fra 2019: Over halvparten av oss føler vi har et dårlig søvnmønster. Les artikkelen: Dårlig søvn koster arbeidsplassen mer enn du tror.

 

 

En av fem rapporterer om dårlige søvnvaner

 

 

21 prosent mener de selv har svært dårlige eller dårlige søvnmønster/søvnrutiner. 32 prosent definerer egne søvnvaner som verken eller. At bare halvparten av arbeidstakere i Norge vurderer egen søvn som god, forteller at mange virksomheter går glipp av både produktivitet og effektivitet grunnet ansattes søvnutfordringer. Hele 86 prosent av de spurte mener nemlig at god søvn har svært stor eller stor innvirkning på egen arbeidsevne. Dermed sier det seg selv at dårlig søvn kan være både lite lønnsomt og risikofylt for norske virksomheter.

 

 

God søvn avler gode vaner

 

75 prosent av de spurte sier at de vektlegger tilstrekkelig søvn som en viktig faktor for god livsstil. Bare fysisk aktivitet i tråd med anbefalinger vektlegges som viktig av flere (77 prosent). Bedre søvn er blant topp 3-faktorene som ville motivert arbeidstakere til å legge om livsstilen til det bedre. 42 prosent sier dette. Andelen er på linje med andelen som ville latt seg motivere av merkbare resultater av trening. Denne faktoren har toppet listen over faktorer som ville motivert til livsstilsendring de to foregående årene.

– Tallene fra undersøkelsen forteller meg at både risiko i arbeidslivet og den generelle produktiviteten påvirkes mer av søvn enn vi har vært villige til å innse, sier Nesland. Samtidig er hun opptatt av å understreke at råd og bevisstgjøring kan hjelpe mange til å ta tak i sitt søvnproblem med godt resultat.

 

Hva ville motivert deg til å forbedre livsstilen?

hoste

Hvorfor er vi så syke?

Norsk Jobbhelserapport 2019 er ute nå. Vi har igjen spurt 2500 arbeidstakere om spørsmål knyttet til jobb og helse. Denne gangen har vi sett nærmere på sykefravær - og hva vi kan gjøre med det.

Vi sender rapporten til deg - gratis.

Klikk her

enkeltindividet2

økt fokus på enkeltindividet ga resultater

Norsk Kommunikasjonsmyndighet reduserte sykefraværet gjennom å fokusere på enkeltindividet i et 24-timersperspektiv.

For Nkom var det viktig å ikke bare redusere sykefraværet, men også forebygge at folk som stod i faresonen ikke ble syke. Og det ga veldig gode resultater.

Les mer og se video

Lena Drange Nesland

Tips for en bedre søvn

  • Ikke problematiser. Ha en god holdning til din egen søvn. Ikke la den bli din egen fiende.
  • Mosjoner. Regelmessig mosjon bidrar til god søvn. Men forsøk å unngå trening inntil 2 timer før du legger deg.
  • Begrens middagsluren. Unngå søvn i løpet av dagen. En middagslur kan virke mot sin hensikt og bør i alle fall ikke vare mer enn 20 min.
  • Stabil døgnrytme. Stå opp til samme tid hver dag. Også i helgene.
  • Nok lys på morgenen. Få helst 30 min. dagslys hver dag innen 2 timer etter at du står opp.
  • Lite lys på kvelden. Unngå pc og mobil på senga, dette aktiverer hjernen og det blå lyset fra skjermene kan være uheldig for søvnen.
  • Styr unna koffein. Unngå kaffe og andre koffeinholdige drikker etter kl 17
  • Løs problemer på ettermiddagen, ikke natta. Sett av en «problemtime» på ettermiddagen eller tidlig kveld om du har mange tanker i hodet
  • Bad deg søvnig. Ta et varmt bad et par timer før leggetid

Hva kan vi hjelpe dere med?

Vi tar utgangspunkt i deres behov, utfordringer og mål innenfor HMS og bedriftshelsetjeneste og finner de riktige løsningene for akkurat dere. 

Legg igjen dine kontaktopplysninger, så kontakter vi deg så snart som mulig. Du kan også sende oss en e-post dersom du foretrekker det, eller ring oss på 400 01 709.

Vil du motta nyhetsbrev med nyttige tips til deg som leder?